Program för bergsklättrare

Vi hjälper dig förbereda din stora resa.

Resor till alperna eller bergen har alltid varit en aktivitet främst för unga upptäcktsresande, men de senaste åren har förbättrad infrastruktur och utvecklad turism gjort många bergsområden tillgängliga för människor i alla åldrar som tycker om aktiva resor.

Med rätt förberedelse kan alla resa och uppleva bergen.

Vanliga åkommor som arteriell hypertoni, kranskärlssjukdom, diabetes eller astma behöver inte  vara ett hinder för drömmen om en resa till Kilimanjaro, Mont Blanc, Elbrus, Denali eller till och med Mount Everest.

Naturligtvis för din säkerhet måste din hälsa kontrolleras väl och du måste vara väl förberedd fysiskt och ha kunskap om hur man undviker komplikationer och vad man skall göra i en nödsituation.

Viktiga komponenter i din förberedelse:

1. Kunskap om din hälsa (och/eller sjukdom) samt effekterna av vad höga höjder och ökad fysisk aktivitet kan orsaka.
  2. Kunskap om din fysiska förmåga och anpassning av träningen efter dig och dina mål.
  3. Kunskap om risker, symtom och grundläggande principer för förebyggande av höghöjdssjuka.
  4. relevanta vaccinationer rekommenderade för dig.
  5. Anpassning av ett personligt första hjälpen och medicin kit och kunskapen om hur och när du ska använda den.

Paliesius kliniken erbjuder ett unikt program för klättrare och bergsbestigare som hjälper dig i din förberedelse

Vad innebär det?

Du kommer att få rådgivning av en certifierad expeditionsläkare, erfaren idrottsläkare, kardiolog, fysioterapeut och en erfaren klättringstränare hjälper dig att skapa och följa en personlig träningsplan.

Din hälsostatus, riskfaktorer och fysisk kondition kommer att utvärderas och rekommendationer kommer att ges inför din resa allt från vaccinationer och profylax till ett personligt medicinskt kit och träningsplan.

När bör jag åka?

Du rekommenderas att söka minst 2-3 månader innan din klättringsresa.

Hur fungerar det?

Den första delen av programmet kommer att äga rum i Vilnius, med konsultationer och testning.

Den andra delen är på Paliesius herrgård med uppföljningstest, fält tester och praktiska sessioner.

Konsultationer vid Paliesius kliniken i Vilnius:

Expeditionsläkare

• Diskussion och samtal om din planerade resa
  • Riskbedömning av höghöjds-sjukdomar och val av Förebyggande åtgärder
  • Hälsobedömning och utvärdering
  • Nödvändiga blod- och urinlaboratorietester
  • Rekommendationer för vaccinationer och andra förebyggande åtgärder
  • Sammanställa ett personligt medicinskt kit med recept

Idrotts medicinsk läkare

• Bestämning av aerob (funktionell) kapacitet (hjärt-lungtest, CPET)

Kardiolog konsultation (efter behov)

• Elektrokardiogram (EKG)
  • Ekokardiogram (Ultraljud)
  • Utvärdering av riskfaktorer för hjärt- och hjärtsjukdomar

Fysioterapeut

• Bedömning av muskulo-skeletala, neuromuskulära systemet och koordination
  • Identifiering av problemområden och rekommendationer för övningar

Konsultation med klättringstränare

• Skapa en personlig träningsplan och stöd i dina framsteg
  • Rekommendation av utrustning och kläder för din resa

Träning och testning på Paliesius herrgård:

Under tre dagar på Paliesius herrgård gör vi en diagnostisk bedömning av effekterna av träning under riktiga träningspass (fälttestning och träning). Under programmet bor du i fint singelrum på Paliesius herrgård med helpension.

Fälttestning och träning

Träningar kommer att äga rum på herrgården och i dess omgivningar där vi vandrar med ryggsäckar, har rep teknikseminarier och lär oss gå med vandringsstavar bla. samtidigt som läkare övervakar din hjärtaktivitet, blodsocker, laktatkoncentration och blodtryck för att utvärdera din kropp reagerar.

Efter träning och testning hjälper vi till att återuppliva trötta muskler med massage, fysioterapi och lymfdränering. På kvällen kan du ta ett uppfriskande dopp i jacuzzin eller värma upp i bastun.

Sammanfattning av program:

Komplett medicinsk förberedelse inför din resa med bedömning av hälsotillstånd och riskfaktorer, rekommendationer för förebyggande åtgärder mot höghöjds-sjukdomar, vaccinationsrekommendationer, lista över personlig medicin och förstahjälpen-kit med bruksanvisning och nödvändiga recept.
Bedömning av fysisk kapacitet med tröskelvärden för individuell träningsintensitet i en kontrollerad miljö (CPET) som sedan valideras under verkliga förhållanden i fälttest och träning.
Bedömning av muskulo-skeletala system och identifiering av problemområden med rekommendationer samt genomgång av övningar.
Individuell plan för fysisk träning och stöd i dina framsteg.
Rekommendationer för utrustning och kläder som krävs inför din resa.
Rekommendationer om resplan för kommande resa (vid behov).
Träning och övning relaterad till säkerhet: teknik för användning av stavar, klättrings teknik, principer vid förflyttning på instabil yta, säker förflyttning på glaciär och introduktion till klättringsutrustning (stegjärn, rep, isyxor osv.).
Val och justering av lämplig ryggsäck.

Lämna gärna en intresseanmälan för mer information och kontakt
Jag som reser med oss från sverige heter David Engstedt och är själv träningsaktiv inom flera olika idrotter. bla triathlon cykling, löpning, orientering och vandring. Kostnad all inclusive: 8000kr

Intresseanmälan: